Thursday, July 6, 2017

Prof Dr Yalçın Küçükten Kürt Bahçesinde Sözleşi

Prof Dr Yalçın Küçükten Kürt Bahçesinde Sözleşi



Farkl? teorileri ve uçuk fikirleriyle zaman zaman tepki çeken, fakat her zaman ne dedi?i dikkatle takip edilen Prof. Dr. Yalç?n Küçük[1], y?llard?r ?mral?’da hapis olarak ya?ayan PKK lideri Abdullah Öcalan’la yapt??? görü?me, söyle?i ve onun hakk?ndaki gözlemlerini kaleme ald??? ve ilk bask?s? 1993 y?l?nda Ba?ak Yay?nlar? taraf?ndan yap?lm?? olan “Kürt Bahçesinde Sözle?i”[2] adl? çok önemli bir kitab?n da yazar?d?r. Çok üretken bir yazar olan Küçük’ün bu gözden kaçm?? eseri, bir dönem Türkiye’de yasaklanarak unutturulmaya çal???lm??t?r. Fakat asl?nda, bu kitap, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne Öcalan’?n psikolojisi, Kürt Sorunu ve PKK stratejileri hakk?nda önemli bilgiler sunan çok de?erli bir tarihi vesika olarak görülmeli ve dikkatle incelenmelidir. Nitekim Politik Psikoloji uzman? Prof. Dr. Vam?k Volkan, Öcalan hakk?nda tahlil yaparken, bu kitab? en önemli referans kaynaklar?ndan birisi olarak kullanm??t?r.[3] Bu yaz?da, “Kürt Bahçesinde Sözle?i” kitab?nda yer verilen baz? görü?leri özetlemeye çal??aca??m.[4]

Prof. Dr. Yalç?n Küçük

Kitab?n “Önsöz” bölümünde, Prof. Dr. Yalç?n Küçük, kitab?n?n tarafs?z bir eser olmad???n? belli edercesine, kendi deyimiyle “Apo karde?i” ile yapt??? söyle?iler sonucu kaleme ald??? bu eserdeki rolünü bir nevi “arac?l?k” olarak nitelendiriyor ve bu kitab?yla Türkiye ve Kürdistan halklar? aras?nda bir nevi bar?? sözle?mesi yap?ld???n? belirtiyor. “Sözle?i”, “söyle?i” ve “sözle?me” sözcüklerinin kayna?t?r?lmas?yla bizzat Yalç?n Küçük taraf?ndan bu kitap için üretilmi? yapma/uydurma bir sözcüktür. Burada yazar?n kastetti?i “sözle?i”, elbette PKK ile Türkiye Cumhuriyeti aras?ndaki bir anla?ma olarak kullan?lmaktad?r. Eserini 5 perdelik bir operaya benzeten Küçük, kitab?n? Öcalan’?n da bir manifesto olarak de?erlendirdi?ini belirtiyor ve kitapta Öcalan’a ve PKK’ya güzelleme yapmaya de?il, bar?? ve karde?li?e hizmet etmeye çal??t???n? iddia ediyor.

“Kürt Bahçesinde Sözle?i”

Bu giri?in ard?ndan gelen “Kürt’ün Çocuklu?u” adl? birinci bölüm, Yalç?n Küçük’ün uzunca bir felsefi giri?inden sonra ba?layan ve daha çok Öcalan’?n çocuklu?unu inceleyen bir söyle?i bölümüdür. Bu bölümde dikkat çeken baz? hususlar ?unlard?r; Öcalan’?n çocuklu?undan ba?layarak insanlar? yönetme ve örgütleme konusunda istekli ve kabiliyetli olmas?, çocukken do?ada ku? ve y?lan avlayarak öldürme sanat?yla tan??mas?, Kürt kökenli babas?n?n son derece ezik ve sinik ki?ili?inin onda yaratt??? öfke, buna kar??n Türk olan annesinin cahil ama dominant ve kavgac? bir ki?i olmas?, çocuklu?unun aile ve kom?u kavgalar? aras?nda geçmesi, Öcalan’?n ilkokulu Ermeni köyünde bir okulda okumas? ve babas?n?n mazlum olarak gördükleri Ermenilerle dostlu?u, ilkokulda Türkçe ö?renirken ya?ad??? zorluklar, ilkokulda namaz k?lmaya ve Kuran’dan dualar ezberlemeye ba?lamas?, küçükken Hz. Ali ve Battal Gazi’nin hikâyelerinden etkilenmesi ve onlar? kahraman olarak görmesi, çocukken dini (El Ezher Üniversitesi) veya askeri okullarda e?itim görmek istemesi, Mustafa Kemal’i anlad???n? ve Türk halk? için önemli bir isim olarak gördü?ünü belirtmesi ama onun yapt?klar?n? devlet gücüyle, kendisinin ise halk?n gücüyle yapt???n? iddia etmesi, çocuklu?undan beri zay?f?n ve ezilenin yan?nda oldu?unu dü?ünmesi, ona zorla dayat?lan ?eylere daima kar?? ç?kmas?, kad?nlar konusunda gençli?inden ba?layarak yaln?zla?mas? ve üniversite y?llar?nda Türk sol hareketi ve önderleriyle (örne?in Mahir Çayan) yak?n ili?kiler kurmas?…

Abdullah Öcalan

“?u Kutsal Aile” adl? kitab?n ikinci bölümü, Yalç?n Küçük’ün baz? tespitlerinden sonra yine Öcalan’la yap?lan söyle?iler üzerine kuruludur. Bu bölümde öne ç?kan konular ?öyle s?ralanabilir; Öcalan’?n üniversitede Türkiye solu için bildiriler da??tmas?, Türkiye solu ile Kürdistan konusunda anla?mazl?klar ya?amalar?, ateist ve Marksist olmas?na ra?men Hz. Muhammed’e ve ?slam dinine daima sayg?l? olmas?, Milli ?stihbarat Te?kilat?’n?n üniversite y?llar?ndan ba?layarak kendisini yak?n markaja almas? ve onu kontrol etmeye çal??mas?, Kesire ile olan ili?kisi, U?ur Mumcu’nun hatal? bir ?ekilde kendisini M?T ajan? olarak göstermeye gayret etmesi, fuhu?a kar?? ç?kmas? ve Türkiye’de fuhu?un son y?llarda çok artt???n? dü?ünmesi ve Öcalan’?n kad?n-erkek e?itli?i ve kad?n-erkek ili?kilerinin nas?l olmas? gerekti?i konusundaki dü?ünceleri…

“Bir ?nsanl?k Yürüyü?ü” adl? üçüncü bölüm, Yalç?n Küçük’ün ilginç tespit ve iddialar? ard?ndan yine Öcalan’la yap?lan söyle?ilerden derlenen bölümlerden olu?maktad?r. Bu bölümde Öcalan’?n i?ledi?i tezler ve konular ?öyle derlenebilir; insanl???n a??nmas? ve kapitalist düzende tüketim toplumunun insani de?erleri yok etmesi, Mustafa Kemal’in Bat?l?la?may? putla?t?rd???n? dü?ünmesi ve kendisini “Do?ulu” olarak de?erlendirmesi, bireycili?e kar?? sosyalizmi savunmas?, Kürt Sorunu ve kapitalizmin yanl?? de?erleri ve yabanc?la?ma konusunda ancak çat??ma yöntemiyle sonuca ula??labilece?ini dü?ünmesi, ba??ms?zl?k konusunu en önemli de?eri olarak görmesi, sosyalizmin çözüldü?ü bir dönemde ba?layan Kürt mücadelesini bir insanl?k mücadelesi olarak görmesi, Türkleri “devlet tap?nmac?”  olarak de?erlendirmesi ve kendisinin istedi?inin “Kürt Devleti” de?il, ba??ms?z sosyalist bir devlet oldu?unu iddia etmesi, ?ran’? bölgede yay?lmac? bir devlet olarak de?erlendirmesi, Osmanl? Sultanlar?n? Türkiye Cumhurba?kanlar?na ye?ledi?ini, çünkü onlar?n hiçbir zaman Kürt diline, kültürüne ve ya?am?na sald?rmad?klar?n? iddia etmesi, Türkiye solunun küçük burjuva çizgisinden ç?kamamas? ve PKK’y? benimseyememesi, bu ?ekilde devletle birlikte PKK’y? bitirmek istemesi, Türkiye’nin Hizbullah ve benzeri gerici gruplar? PKK’ya kar?? kullanmas? ve Türkiye’de Turgut Özal sonras?nda bir lider bo?lu?unun oldu?unu dü?ünmesi…

“Eylemlili?in Gizli Tarihi” adl? dördüncü bölüm, yine al???ld?k ?ekilde Yalç?n Küçük’ün bir giri? bölümüyle ba?lamakta ve sonras?nda Öcalan’la yap?lan sohbetlerden önemli bölümleri içermektedir. Bu bölümde öne ç?kan konular ?öyle s?ralanabilir; PKK’n?n Sovyet sosyalizmine tepki olarak ortaya ç?kmas?, kendisinin Kürt halk? ve PKK elemanlar?nca bir önder olarak görüldü?ünü ve Genelkurmay Ba?kan? Orgeneral Do?an Güre?’in yapmaya çal??t??? Öcalan’? PKK’dan ay?rma stratejisinin ba?ar?s?z kalaca??n? belirtmesi, KDP ve Mesut Barzani’nin Türkiye Cumhuriyeti’ne hizmet eden paramiliter bir grup haline geldi?ini iddia etmesi, PKK’n?n son y?llarda bölgeye (Güneydo?u Anadolu Bölgesi veya Öcalan’?n ifadesiyle Türkiye Kürdistan’?) hâkim oldu?unu ve Türkiye’nin bu nedenle karakol sistemine geçmeye çal??t???n? belirtmesi, Türkiye’nin Barzani ve Pe?merge ile birlikte Kuzey Irak’ta Kürt Federe Devleti kurmaya çal??t???n? dü?ünmesi, bunlara kar?? gerilla stratejisiyle mücadeleye devam edeceklerini ilan etmesi, Türk ayd?nlar?n? “korucu ba?lar?” olarak de?erlendirmesi, üniversiteleri ve turizm sektörünü kendilerine kar?? bir silah olarak kullan?lmalar? nedeniyle tasvip etmemesi ve “Mehmetçik gazeteciler” ad?n? verdi?i milliyetçi bas?n mensuplar?na kar?? tav?r tak?nmas?…

“Politika ve Estetik” adl? be?inci bölüm, Küçük’ün giri?inden sonra yine Öcalan’?n fikirleriyle devam etmektedir. Bu fikirler aras?nda ön plana ç?kanlar ?öyle listelenebilir; Ya?ar Kemal ba?ta olmak üzere önemli Türk yazarlar? hakk?ndaki de?erlendirmeleri, Naz?m Hikmet’in büyük bir ?air olmas?na kar??n Kemalizm’e esir dü?tü?ünü dü?ünmesi, Türklere yönelik küçümseyici baz? yorumlar, pornografiyi ilkelle?me olarak görmesi, Kürtlerde “devrimci edebiyat” döneminin ba?lamas?n?n gerekti?ini dü?ünmesi, Türkiye’deki üniversite profesörlerini “gerici” olarak nitelemesi, Yahudilerin Ya?ar Kemal gibi yetenekli insanlar? evlilik yoluyla kontrol alt?na ald???n? dü?ünmesi, ?brahim Tatl?ses’in özellikle Y?lmaz Güney’e k?yasla Kürt sanat?n? iyi temsil edemedi?ini ve onursuzca davrand???n? söylemesi, Ye?ilçam’?n devlet taraf?ndan Kürtleri uyu?turmak için kullan?ld???n? iddia etmesi, e?itimli Kürtlerin Türkiye’de Kürtlü?ü de?il, Türklü?ü geli?tirmek için devletçe kullan?ld???n? belirtmesi ve buna örnek olarak Abdullah Cevdet’i göstermesi, kendisinin Türkiye’ye oldu?u kadar sömürgeci ABD ve Avrupa’ya kar?? da bir tehdit oldu?unu dü?ünmesi, Kürt ba??ms?zl???n? ve kurtulu?unu insanl???n kurtulu?uyla e? tutmas? ve kendisinin topraks?z ve a?iretsiz bir Kürt gencinden Kürt siyasal liderine dönü?ümünü bir ba?ar? hikâyesi olarak de?erlendirmesi.

Kitap, elbette yaz?ld??? dönem ve sonras?nda Türkiye Cumhuriyeti taraf?ndan bir güvenlik riski olarak görülmü? ve kitap yoluyla PKK propagandas?n?n yay?lmas?ndan korkulmu?tur. Ancak kitapta, görüldü?ü üzere, Öcalan’?n böbürlenmeleri ve ki?isel fikirleri d???nda bir ?ey yoktur ve bu kitap yoluyla terörün güç kazanmas? çok da akla yatk?n bir seçenek de?ildir. Zaten terörle mücadele konusunda esas önemli olan; -propaganda amaçl? ve tarafl? yaz?lm?? olsalar bile- kitaplar? yasaklamak de?il, teröre ortam yaratan siyasal ve sosyoekonomik sorunlara çözüm bulmakt?r ki, savunma sanayisi gün geçtikçe geli?en bir ülke olan Türkiye’de, devletin bunu gerçekten isteyip istemedi?i de büyük bir muammad?r…

Yrd. Doç. Dr. Ozan ÖRMEC?


[1] Yalç?n Küçük (d. 1 Temmuz 1938, ?skenderun), sosyalist Türk yazar, dü?ünür, ekonomist, tarihçi, isim-bilimci, medya ve edebiyat ele?tirmeni, Kürdolog, Sovyetolog, Siyaset Bilimci, Marksist teorisyen ve gençlik önderi. Hakk?nda bilgiler için; https://tr.wikipedia.org/wiki/Yal%C3%A7%C4%B1n_K%C3%BC%C3%A7%C3%BCk.
[2] Kitab? sat?n almak için; http://www.kitapyurdu.com/kitap/kurt-bahcesinde-sozlesi/317259.html. Kitab? pdf format?nda okumak için; http://www.academia.edu/7774053/Yal%C3%A7%C4%B1n_K%C3%BC%C3%A7%C3%BCk-Abdullah_%C3%96calan_K%C3%BCrt_Bah%C3%A7esinde_S%C3%B6zle%C5%9Fi.
[3] Bak?n?z; http://bashur-bakure.com/vamik-volkanin-gozuyle-abdullah-ocalan/.
[4] Ola?anüstü hal dönemlerinden geçen ve pek de demokratik oldu?u iddia edilemeyecek bir ülke olan Türkiye’de, bunu yaparken amac?m?n sadece bu alanda çal??an ki?ileri ve özellikle ö?rencileri bilgilendirmek oldu?unu ve kesinlikle terörün her türlüsüne kar?? oldu?umu da burada tarihe not dü?mek isterim.



Available link for download